DEN DANSKE PILGRIMSRUTE – 2024 – FYN – VEST HENREJSEDAG

Højdemeter op20 m
Højdemeter ned12 m
SværhedsgradLet

Jeg måtte ud at røre benene igen og hvad er mere naturligt at fortsætte det sidste stykke over Fyn fra Odense og mod vest frem til Vejen, hvor der kan vandres videre mod syd på Hærvejen. Fra Holbæk kørte jeg til Slagelse og parkerer min bil for at tage toget til Odense hvor jeg ankom omkring kl. 14.00. Inden jeg steg på toget gik jeg på til St. Mikkels Kirke for at besøge kirken og dermed tage udgangspunktet i pilgrimsvandringen fra kirken. Vejret er jo fantastisk – sol/sol – over +25C. Ingen vind, så det var varmt – men skønt at sommeren er vendt tilbage. Vejret var til at tage en lille omvej, så jeg valgte at tage den alternative rute ud af Odense by – frem til Odense gamle havn, der som så mange andre havnebyer har moderniseret havneområderne med opførelse af bygninger med boliger, undervisningslokaler og kontorer, plads til lystbåde og taget gamle fabrikshaller i brug til nye formål bl. a. til streetfood. Fra havnen vandres ud af bybebyggelsen ved Næsby på gode brede stier igennem skov og langs Stavis Å i ådalen de næste ca. 10 km. En meget smuk og skøn vandring i et afvekslende landskab med små søer, enge og andre vådområder, gennem urørt skov og langt væk fra støjende veje med rigt fugleliv. Idyllisk med lystfiskere, der kan fange aborrer, ørreder og gedder. Tirsdag eftermiddag er der ikke mange vandrere, så jeg havde stierne nærmest for mig selv. I og med, at ruten ligger tæt på åen, er det overvejende en flad vandrevejr. Da jeg startede vandringen først på eftermiddagen har jeg planlagt at overnatte i Korup på Frederik VI’s Hotel, der ligger tæt på pilgrimsvejen. Det var et rigtig godt valg. Rummeligt værelse i nyere tilbygning og et godt køkken med virkelig lækker aftensmenu.

For overnatning på Hotel Frederik VI’s Hotel i Korup betalte jeg inkl. morgenmad 882 DKK.